Home > Zorgverleners > Informatie wkkgz
Sinds 1 januari 2017 staat de Wkkgz voor een snellere en betere aanpak van klachten in de zorg. De wet verplicht zorgaanbieders tot een interne klachtenregeling. Hierin legt u aan uw patiënten duidelijk uit bij wie zij terecht kunnen met eventuele klachten en hoe u daarmee omgaat. Bovendien vereist de Wkkgz dat u de beschikking heeft over een onafhankelijke klachtenfunctionaris, en toegang tot een onafhankelijke geschilleninstantie. Skge kan u helpen om een goede invulling te geven aan deze wettelijke verplichtingen. Wij bieden niet alleen klachtenfunctionarissen en geschilleninstanties aan, maar delen ook graag onze kennis en expertise om de omgang met klachten te verbeteren.
De Wkkgz dwingt een bepaald traject af dat patiënt en zorgverlener dienen te bewandelen:
Wanneer u binnen uw praktijk of organisatie de ruimte biedt om onvrede te uiten en om daarover gezamenlijk het gesprek aan te gaan, ontstaat ook ruimte voor een oplossing. Uw proactieve en aandachtige houding is de sleutel tot succes.
U kunt zelf een klachtenfunctionaris aan uw organisatie verbinden of daarvoor een beroep doen op skge. De klachtenfunctionaris bemiddelt tussen u en uw patiënt volgens het principe van hoor en wederhoor. Uw medewerking maakt het verschil.
Skge faciliteert diverse geschillencommissies, waarin zowel de beroepsgroep als de patiënt vertegenwoordigd is, onder voorzitterschap van een (ex)rechter. De uitspraak van de commissie is juridisch bindend. Dit betekent dat beide partijen zich erbij moeten neerleggen en dat hoger beroep niet mogelijk is. De uitspraak van de commissie kan door de civiele rechter alleen nog marginaal worden getoetst. De civiele rechter kijkt dan of het proces op de juiste manier is verlopen en of de geschilleninstantie in redelijkheid tot de betreffende uitspraak had mogen komen. Heeft u hier nog vragen over, dan geeft de ambtelijk secretaris u graag een nadere toelichting.
Hier vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen, mail of bel ons dan gerust.
Eerdere uitspraken worden anoniem gepubliceerd. Zij geven waardevolle informatie over wat er speelt in de zorg, en hoe patiënten en zorgverleners daarvan kunnen leren.
Deze website maakt gebruik van functionele cookies en analytische cookies. Indien u zelf wenst te selecteren welke cookies u wilt accepteren klikt u op 'Cookie instellingen'. Hier vindt u tevens een overzicht van de cookies per categorie.
Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals genoemd in ons beleid. U kunt ook de cookies weigeren door op 'Weigeren' te klikken.
Bekijk privacyverklaring
Cookie instellingen Weigeren Accepteren
Cookie | Type | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "analytisch" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "functioneel" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
viewed_cookie_policy | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
Cookie | Type | Looptijd | Omschrijving |
---|---|---|---|
Google Analytics | permanent | 2 jaar | Deze cookie wordt geplaatst door Google en gebruikt om de statistieken van deze website bij te werken. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |