Een klacht kun je maar beter met open armen ontvangen

'Wij luisteren zonder oordeel naar het verhaal van de patiënt en vragen daarop door'

Vrijwel iedere huisarts krijgt weleens een klacht van een patiënt. Stress en twijfel aan het eigen functioneren kunnen het gevolg zijn. Meestal is dat niet nodig, zien de klachtenfunctionarissen van bemiddelingsinstantie skge. Een goed gesprek, met oog voor het perspectief van de patiënt, zorgt er vrijwel altijd voor dat een klacht niet uitgroeit tot een geschil of een tuchtzaak.

In het artikel “Een klacht kun je maar beter met open armen ontvangen” uit ‘De dokter’ spreken klachtenfunctionaris Margo van Weert en directeur Jiske Prinsen over het bemiddelen bij klachten en geschillen. Over het geven van ruimte om die onvrede te uiten en om van daaruit te bewegen naar een oplossing.

Klik op onderstaande afbeelding voor het hele artikel op de website van de Landelijke Huisartsen Vereniging.

Hoe ga jij om met een klacht?

Skge trekt vaak het land in om huisartsen te informeren over de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg en de juiste procedure bij de afhandeling van klachten. Zo verzorgt skge de LHV-workshop ‘Hoe ga ik om met een klacht?’

We behandelen de weg die een klacht aflegt, maar ook hoe je kunt omgaan met de vragen of worsteling die een klacht kan opleveren. Meer info en aanmelden via de LHV academie op https://academie.lhv.nl/nascholing/hoe-ga-ik-om-met-een-klacht/

Deze workshop kan tevens op aanvraag op een door jou gewenste locatie worden gegeven. Geïnteresseerd? Neem dan contact op met de LHV Academie of mail ons

Naar alle nieuwsberichten

11 maart 2024

‘Een ontwikkeling waar we heel blij van worden’
We krijgen dagelijks tientallen telefoontjes. Vaak van patiënten die een vraag hebben over een voorval dat zich heeft afgespeeld rondom huisartsenzorg. Mensen vragen zich af of wat er gebeurt is wel oké is en of ze hierover bijvoorbeeld een klacht in kunnen dienen. Onze klachtenfunctionarissen staan al deze mensen te woord.

18 december 2023

Luisteren zonder oordeel; onze publicatie in het Medisch Contact
In het Medisch Contact spreken klachtenfunctionaris Margo van Weert en directeur Jiske Prinsen over het bemiddelen bij klachten en geschillen. Over de verbinding met de patiënt, de kracht van sorry zeggen en het bewegen naar de oplossing. Dit is een verkorte weergave van de publicatie in De Dokter.

28 november 2023

Onze nieuwste podcast afleveringen voor u!
Verhalen over Vertrouwen – het podcast kanaal van skge – heeft twee waardevolle nieuwe afleveringen. Klachtenfunctionarissen Margo en Harma spreken over EHBO – Eerste Hulp Bij Onvrede – gesprekken en ‘Ongemak in het kwadraat’. Beluister ze hier.
Waardevolle informatie en kennis uit de praktijk voor patiënt & zorgverlener