Home > Zorgverleners
Als zorgverlener staat u iedere dag klaar voor uw patiënten. Toch gaat er soms iets mis in de relatie tussen u en uw patiënt. In het beste geval leert u zulke situaties tijdig te herkennen. Merkt u dat uw patiënt ontevreden is over de gang van zaken, of voelt u zelf al aan dat u iets verkeerd of onhandig heeft aangepakt? Wacht dan niet tot uw patiënt een klacht indient, maar neem zelf het initiatief tot een gesprek.
Komt het toch tot een formele klacht, dan is dat voor beide partijen een ingrijpend proces. Met hulp van de skge klachtenfunctionaris lukt het gelukkig vaak om de impasse te doorbreken. Leidt de bemiddeling niet tot een gedragen oplossing, dan kan de patiënt het geschil ook nog voorleggen aan de onafhankelijke en onpartijdige geschilleninstantie. Skge faciliteert deze procedures – bijvoorbeeld voor huisartsen, apothekers en mondhygiënisten – en ondersteunt u zo bij het herstel van vertrouwen.
De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) maakt zich hard voor een laagdrempelige en effectieve klachten- en geschillenafhandeling. De kerngedachte is dat onvrede in een zo vroeg mogelijke stadium gesignaleerd en besproken wordt. Patiënt en zorgverlener dragen zo samen bij aan een goede zorg.
Skge helpt zorgaanbieders om te voldoen aan de verplichtingen op grond van de Wkkgz. Onze onafhankelijke en goed opgeleide klachtenfunctionarissen bemiddelen tussen u en uw patiënt. Leidt dit niet tot een bevredigend resultaat, dan heeft u via skge toegang tot een geschilleninstantie die een juridisch bindend oordeel geeft.
In de dagelijkse praktijk van de zorg gaat er wel eens iets mis. Komt u daar samen niet uit, dan kan uw patiënt een formele klacht indienen. Mocht ook deze stap niet tot een oplossing leiden, dan ligt de gang naar de geschilleninstantie open. Wat kunt u van deze procedures verwachten en hoe bereidt u zich daarop voor?
Hier vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen, mail of bel ons dan gerust.
Eerdere uitspraken worden anoniem gepubliceerd. Zij geven waardevolle informatie over wat er speelt in de zorg, en hoe patiënten en zorgverleners daarvan kunnen leren.
Deze website maakt gebruik van functionele cookies en analytische cookies. Indien u zelf wenst te selecteren welke cookies u wilt accepteren klikt u op 'Cookie instellingen'. Hier vindt u tevens een overzicht van de cookies per categorie.
Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals genoemd in ons beleid. U kunt ook de cookies weigeren door op 'Weigeren' te klikken.
Bekijk privacyverklaring
Cookie instellingen Weigeren Accepteren
Cookie | Type | Duration | Description |
---|---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "analytisch" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies in de categorie "functioneel" op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
viewed_cookie_policy | 0 | 11 maanden | Deze cookie wordt geplaatst door de GDPR cookie consent plugin om uw toestemming voor cookies op te slaan. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |
Cookie | Type | Duration | Description |
---|---|---|---|
Google Analytics | permanent | 2 jaar | Deze cookie wordt geplaatst door Google en gebruikt om de statistieken van deze website bij te werken. Uw IP-adres wordt geanonimiseerd opgeslagen. |